Roffa mon amour, Stop filming us but listen
15 mei 2024

ROFFA MON AMOUR + WERELDMUSEUM, STOP FILMING US BUT LISTEN

Roffa Mon Amour + Wereldmuseum Rotterdam, Stop Filming Us But Listen

Roffa Mon Amour + Wereldmuseum komen dit voorjaar weer met een bijzonder screening in het museum. Luister naar verhalen over stereotypen en machtsverhoudingen in Afrika en laat je informeren tijdens het panelgesprek.

Over de samenwerking

Naast de tentoonstelling A World in Common, een viering van hedendaagse Afrikaanse fotografie, hebben we op woensdagavond 15 mei een filmvertoning met daarnaast een artist talk in Wereldmuseum Rotterdam. De tentoonstelling presenteert 22 kunstenaars van het Afrikaanse continent en onderzoekt hoe fotografie en film hen in staat stellen om de erfenis van het verleden te verkennen en zich een gedeelde toekomst vol mogelijkheden voor te stellen.

Over de film

Met de filmvertoning verkennen we de filmindustrie in de stad Goma, Democratische Republiek Congo, waar de Congolese filmmaker en journalist Bernadette Vivuya financiering zoekt voor haar dekoloniale film. Tegelijkertijd wil een Nederlandse crew een film maken over de conflicterende perspectieven van Goma, maar wordt al snel geconfronteerd met de weigering van de lokale gemeenschap om gefilmd te worden. Dit brengt een gesprek op gang over macht en vertrouwen, kolonialisme en representatie.

Stop Filming Us But Listen (2022) verkent de geschiedenis van koloniale representatie in Congo en volgt de reis van Bernadette en haar lokale collega-kunstenaars in hun streven om het westerse verhaal rond hun stad uit te dagen.

Stop filming us but listen

Event informatie

Titel Roffa Mon Amour + Wereldmuseum Rotterdam
Film Stop Filming Us But Listen (2022)
Regisseur Daan van Citters
Datum Woensdag 15 mei
Deuren openen 19.30 uur (bezoek het museum)
Start programma 20.45 uur
Locatie Wereldmuseum Rotterdam, Willemskade 25, Rotterdam

Het gehele programma, artist talk en film screening zijn in het Engels.

Drinken, popcorn en ander lekkers is te koop op locatie.