Roffa Mon Amour
8 november 2023

Roffa Mon Amour + Wereldmuseum: La Última Ascensión

Roffa Mon Amour + Wereldmuseum, La Última Ascensión & Vernon Chatlein met Grupo Kimina

Roffa Mon Amour + Wereldmuseum komen voor de vierde filmavond met een korte film van Curaçaose maker Kevin Osepa. Hij gaat in gesprek met onderzoeker en muzikant Vernon Chatlein over spiritualiteit in de post-koloniale Caribische context.

Over de film

La Última Ascensión (2022)
Als jonge visser op Curaçao is het voor Rowin lastig om zijn hoofd boven water te houden. Tot hij op een dag een wonderlijke ontmoeting heeft met een geheimzinnige figuur. Het begint Rowin te dagen dat hij door diens aanwezigheid op de visstek meer vis vangt. Naarmate de twee elkaar beter leren kennen, durft Rowin zich open te stellen voor zijn verleden en leert hij zijn toekomst te omarmen. Regisseur Kevin Osepa werpt met deze film een nieuw licht op thema's als post-kolonialisme en de Afro-Caribische identiteit.

Winnaar Gouden Kalf Beste Korte Film - Nederlands Film Festival 2022

Bekijk hier de trailer van La Última Ascensión!

Event informatie

De screening van La Última Ascensión is onderdeel van de tentoonstelling Kruispunt Rotterdam in het Wereldmuseum. Voorafgaande aan deze speciale avondprogrammering zijn alle tentoonstellingen tot 19.30 uur te bezoeken.

Titel: Roffa Mon Amour + Wereldmuseum
Film: La Última Ascensión (2022)
Regisseur: Kevin Osepa
Datum: Woensdag 8 november

19:30 uur Deuren openen
20:00 uur Start film
20.25 uur

Gesprek Kevin Osepa en Vernon Chatlein

21:00 uur Tambú performance Grupo Kimina
22:30 Museum sluit

Locatie: Wereldmuseum, Willemskade 25, Rotterdam
Drinken, popcorn en ander lekkers is te koop op locatie.

Roffa Mon Amour

Over de samenwerking

Aansluitend op de tentoonstelling Kruispunt Rotterdam is er een speciaal programma gemaakt over Identiteit in post-koloniale wereld. De vierde Roffa Mon Amour + Wereldmuseum samenwerking vindt plaats op woensdag 8 november en zal de film La Última Ascensión. worden. Naast de screening van deze film, gemaakt door fotograaf en filmmaker Kevin Osepa, zal er ook een bijzonder Tambú performance gegeven worden door Vernon Chatlein met Grupo Kimina.

Over de artist talk

Identiteit van Afro-Caribische jongeren in postkoloniale wereld. In het werk van fotograaf en filmmaker Kevin Osepa (1994, Curaçao) draait het vaak om de identiteit van Afro-Caribische jongeren. Een wereld waarin de realiteit van het dagelijks leven en de magische wereld van de Caribische religie Brua naast elkaar bestaan. In IDENTITIES zijn onder andere de film Watamula en de installatie Riku van zijn hand te zien. Hierin verbindt Osepa deze werelden met ideeën rondom masculiniteit en gender in de Curaçaose en Nederlandse samenleving.

Over de performance

Tambú is de belichaming van Curaçaose cultuur. Meer dan alleen een iconische muziek stijl, bestaande uit dans en zang. Het is honderden jaren geleden ontstaan door de tot slaaf gemaakte Afrikanen die naar Curaçao zijn gebracht. Vernon Chatlein onderzoekt de rijke historie van Tambú en zal met Grupo Kimina op 8 november een bijzondere muziekervaring geven in de balzaal van het Wereldmuseum.