banlieu

De rol van hiphop volgens: BANLIEUE

Van FUBU tot Patta, de hiphopcultuur vertaalt zich ook naar mode en stijl. Merken die een maatschappelijk tegengeluid bieden. Merken die zich lokaal inzetten voor jongeren en community building. Zo ook de Rotterdamse makers van BANLIEUE, die in een ruimte in het Wereldmuseum hun rol op hiphop in de Rotterdamse stadsvorming laten zien. In een korte Q&A schetst creatief directeur Jairo Lopez Riestra wat je kunt verwachten. 

Wat doet BANLIEUE? 

‘In essentie maken we kleding. Maar voor ons ligt de nadruk hierbij op mensen onderdeel maken van onze story. Dit doen we door middel van activaties, samenwerkingen en goede doelen supporten. We hebben zelfs onze eigen voetbalclub voor talenten.’ 

Uit wie bestaat jullie collectief? 

‘Het bedrijf bestaat uit een heel jong team binnen elke tak van de organisatie. Het mooie is dat we alles binnen de organisatie alles zelf controleren, van PR tot logistiek.’ 

Wat willen jullie laten zien in The world is yours!? 

‘Met onze installatie Past - Present – Future willen we vooral aantonen dat je dromen realiteit kunnen worden. Door bezoekers mee te nemen in de verhaallijn wordt het duidelijk hoe belangrijk de relatie met community’s  is.’ 

Kunnen jullie één element uit jullie tentoonstellingsruimte toelichten? 

‘Het eindstation van onze expo verschuilt zich achter een transparant gordijn dat bewerkt is met de tekst 'NOTRE TEMPS'. Deze tekst staat voor ‘onze tijd’, wat een call-to-action is voor de bezoeker. Het gordijn is de deur naar een wolkenhemel met een billboard met hierop een gedeelte van onze community. Daarmee willen we de community bedanken, en in de spotlights zetten. Daarmee willen we zeggen: 'It’s your time to shine.'’ 

Waarom is deze tentoonstelling belangrijk/moeten mensen deze tentoonstelling bezoeken? 

‘Deze expositie moet motiverend werken. Het moet een extra aanzet kunnen geven in het bewandelen van het pad naar je dromen.’