Dossier Indië
6 oktober 2019

Van Martha tot Maria | Vrouwen in verzet

Lezing van historicus en schrijver Lara Nuberg

Op zondag 6 oktober organiseert het Wereldmuseum een Maand van de Geschiedenis-lezing, aansluitend bij het thema Zij/Hij en de tentoonstelling Dossier Indië.

Wat kun je verwachten?

In haar lezing ‘Van Martha tot Maria - Vrouwen in verzet’ bespreekt historicus en schrijver Lara Nuberg de kant van de kolonie die vooralsnog weinig besproken is, namelijk de rol van vrouwen in de strijd tegen koloniale overheersing in voormalig Nederlands-Indië. Hoewel een aantal van deze vrouwen grote bekendheid geniet in Indonesië, zijn zij in Nederland nagenoeg onbekend. Wie waren deze strijdvaardige vrouwen? En wat vertellen ze ons over de manier waarop Nederland zich de kolonie herinnert?

14:00 - 14:15 uur          Inloop met koffie/thee in het Museumcafé

14:15 - 15:00 uur          Lezing Van Martha tot Maria | vrouwen in verzet

15:00 - 15:15 uur          Gelegenheid tot vragen stellen

Over Dossier Indië

Van paradijselijke droombeelden tot grimmige realiteit. Dossier Indië toont hoe fotografen tussen 1840 en 1949 bewust en onbewust een mythisch beeld van Nederlands-Indië hebben neergezet. Maar ook hoe fotografie een realistischer beeld kan geven van deze periode.

Tip: Bezoek deze lezing als inleiding op de film Tjoet Nja' Dhien, een Indonesische film uit 1988 over de vrouwelijke verzetsstrijder Cut Nyak Dhien, te zien op woensdag 9 oktober in LantarenVenster, als onderdeel van het filmprogramma Dossier Indië.

Praktische Informatie

• Wanneer: zondag 6 oktober 2019
  • Tijd: 14:15 – 15:15 uur
  • Waar: Wereldmuseum, zaal: Salon
  • Prijs: Gratis. Reserveren noodzakelijk via deze link
  • Reserveren: is verplicht, beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

LantarenVenster

In samenwerking met film- en muziektheater LantarenVenster is er een uitgebreid filmprogramma ontwikkeld bij de tentoonstelling. Tijdens dit filmprogramma zullen iedere eerste zondag en dinsdag van de maand klassieke speelfilms als documentaires worden vertoond die de geschiedenis van het gekoloniseerde Indonesië laten zien, geportretteerd door Nederlandse en Indonesische makers van toen en nu.