RMA
19 april 2023

Roffa Mon Amour + Wereldmuseum | Pelo Malo

Dit jaar zul je maar liefst vier keer de mogelijkheid hebben om in het Wereldmuseum een prachtige filmavond te ervaren.

Het Wereldmuseum begint namelijk een mooie collaboration met Rotterdams filmfestival Roffa Mon Amour.

Over de samenwerking

Aansluitend bij de tentoonstelling HA!R POWER is er een speciaal filmprogramma gemaakt over haar en identiteit. De eerste voorstelling vindt plaats op 19 april, so save the date! Internationaal filmisch talent wordt geprezen en het publiek zal worden uitgedaagd na te denken over de diverse film topics gerelateerd aan haar.

Over de film

De negenjarige Junior uit Caracas Venezuela, is op een missie om zijn krullende haar stijl te krijgen. Hij droomt ervan zanger te worden en zijn natuurlijk, wilde krullen passen niet bij het beeld dat hij voor ogen heeft. Dikke klodders mayonaise, experimenteren met zijn oma’s föhn en de verkleedpartijen met zijn beste vriendin La Niña zullen hem hopelijk helpen zijn steile lokken te krijgen. Zijn obsessie met stijl haar maakt zijn hardwerkende moeder gek. Als alleenstaande en werkloze moeder zijn er grotere problemen en een zoon die zich continu met zijn uiterlijk bezighoudt is wel het laatste waar ze mee te maken wil hebben. Daarnaast is stijl haar alleen sociaal acceptabel voor vrouwen, het is geen mannending.

Junior zoekt troost bij zijn oma, die wel zijn droom steunt. Samen maken ze muziek en passen ze de allermooiste jurken en haaraccessoires. Pelo Malo, Bad Hair, is een niet-veroordelende, prachtige coming-of-age film. "Pelo Malo" betekent "lelijk haar" in het Spaans. Het is een term die vaak gebruikt wordt in Latijns Amerika. De oorsprong van de term is erg beledigend.

De film wordt geprezen en gewaardeerd in de internationale filmindustrie, het kaart zowel racisme als homofobie aan. Deze Spaanstalige film zal voorzien van een Engelse ondertiteling.

Over de context

Wat zegt haar over jouw identiteit? Dit is een van de eerste vragen die de tentoonstelling HA!R POWER aan haar bezoekers stelt. Een vraag die iedereen anders zal beantwoorden. Een van de aanwezige is Nelly Dos Reis. Nelly Dos Reis, een lokale filmmaker, regisseerde de film Liever Kroes (2021) over de acceptatie van haar natuurlijke haar. Zij zal voorafgaand aan de film ‘Pelo Malo’ dieper ingaan over de onderwerpen haar, identiteit en acceptatie.

RMA

Event informatie

Titel: Roffa Mon Amour + Wereldmuseum
Film: Pelo Malo (2013)
Regisseur: Mariana Rondón
Extra: Ga in gesprek met Nelly Dos Reis en Caterine Baeten over Haar en Identiteit
Datum: Woensdag 19 april
Deuren openen: 19.00 uur
Openings speech: 20.00 uur
Start film: 20.20 uur
Einde film: 21.50 uur

Locatie: Wereldmuseum, Willemskade 25, Rotterdam

Drinken, popcorn en ander lekkers is te koop op locatie.