Weet wie je date
18 juni 2022

Museumnacht 2022 | Follow the white rabbit

Kom op 18 juni tijdens Museumnacht naar het Wereldmuseum en geef je over aan het onbekende. Stel je open voor vreemde ontmoetingen, brouw een geheime liefdesdrank en val in een wereld waar je danst in stilte en ontdekt in het donker. Tijdens de nacht leidt een alternatieve deur je via verborgen gangen naar het museum. Kruip in de huid van een rups voor wijze levenslessen, maak je eigen rabbit-art, deel je dromen in de kappersstoel of geniet van een exclusief huiskamerconcert. Follow the White Rabbit is een programma over het onvertelde én over een wereld achter de wereld.

Koop je tickets hieronder via de website van Museumnacht010!

Begane grond

Follow the white rabbit
Volg het witte konijn en ontdek de wondere wereld van onze Superstraat. Win een prijs tijdens de straatbingo door op zoek te gaan naar de Wonderland-figuren. Zin om je eigen rabbit art te maken? Kunstenaar Doodkonijn geeft een workshop Sticker Art op het pleintje van Superstraat.

Waar: Superstraat

Secret Love Tea
In deze workshop Liefdesthee Brouwen ontdek je de geheime wereld achter alledaagse ingrediënten die liefde en sensualiteit stimuleren. Wees welkom op de tea party van herbalist Thirza a.k.a. Your Green Witch Next Door. Drink van het brouwsel en stel een geheime mix samen voor thuis.

Waar: Winstons Feestkeuken

secret love tea
Thirza. Foto: Nine Kootstra

Eerste verdieping

Silent disco
Een stille zaal, muziek door je koptelefoon en een verbeelding van Rotterdamse plekken die voor Rotterdammers als hiphop voelen. Beweeg je door de installatie Hiphop Everywhere? en dans op muziek verzorgd door Bodega Radio. Schakel van muziek over naar verhalen over de impact van deze plekken op het leven van Rotterdammers. Met DJ’s: Riv, Mo Jakob, Jade Soul, RAF Winter, Inblvckwetrust

Waar: Hiphop Everywhere?

Bodega radio
Bodega Radio. Foto: Abdirahmaan Abdikarim

Tweede verdieping

Sneak-peek HA!R POWER
Krijg als eerste een inkijkje in de tentoonstelling HA!R POWER die in juli pas officieel zal openen. Laat je gewapend met een zaklamp in een kleine groep rondleiden door de donkere zaal en schijn je licht op voor anderen nog onbekende haarobjecten.

Waar: Ha!r Power
Tijd: Start ieder half uur tussen 20.15 en 00.15, duur 20 min.

Haarverhalen
Stap in de kappersstoel van Rotterdamse kapper en theatermaker Ivan Winter en deel jouw verhaal met hem tijdens een knipbeurt.

Waar: Ha!r Power

Ivan Winter

Haarstempels
Klaar voor wat kleur? Laat je haar stempelen of krijten met fijne kleuren of kittige dessins bij de tent op de kade.

Waar: tent op de Willemskade

Derde verdieping

Huiskamerconcerten
In de tentoonstelling Kruispunt komt de wereld via objecten, verhalen en muziek samen in Rotterdam. De mini-huiskamerconcerten met optredens van singer-songwriters Poliana Vieira en Djocy Santos en zangeres Natalia Santos brengen de wereld van Kaapverdische muziek naar je toe. Kom in een intieme sfeer genieten van de ontmoeting tussen wereldmuziek, soul, jazz, r&b en blues.

Waar: Kruispunt
Tijd: 20.30 uur Natalia Santos, 21.30 uur Poliana Vieira, 22.30 uur Djocy Santos en 23.30 uur Natalia Santos

Foto's onder v.l.n.r:
Poliana Vieira (foto: Eric van Nieuwland), Djocy Santos, Natalia Santos

Weet Wie je Date
Bepakt met Weet Wie je Date-vragenkaarten doorkruis je de tentoonstelling Kruispunt. Vertelt jouw outfit vandaag iets over je (culturele) identiteit? Wie was vroeger jouw ultieme held? Betrap jij jezelf weleens op vooroordelen? Neem je tinderdate, partner of goede vriend mee om elkaar en onze collectie beter te leren kennen.

Waar: Kruispunt

Weet wie je date
Weet wie je date. Foto: Konrad Sachadel

Vierde verdieping

De rupsen-goeroe consult-cocon
Jouw witte konijn, gejaagd door de tijd, komt tot rust door een adviesgesprek met jouw innerlijke wijze rups. In de theepot zit een slaapmuis die vragen stelt. Onder het borrelen van de waterpijp en rustend op een grote paddenstoel ben je om beurten elkaars goeroe. Kunstenaarscollectief Mona Lisa’s zet de museumnacht even voor je stil zodat jij daarna ontpopt jouw afdaling door het museum kan vervolgen.

Waar: Atelier
Tijd: 20.00, 20.40, 21.20, 23.00, 23.40 en 00.20 uur

Rupsen goeroe
De rupsen-goeroe Mona Lisa's