Dadels
7 mei 2023

Meivakantie | Japanse Kinderdag en Ramadanfeest

Vier Japanse Kinderdag en Ramadanfeest in de meivakantie

In het Wereldmuseum vieren we Japanse kinderdag en Eid al-Fitr tijdens de meivakantie van zaterdag 22 april t/m zondag 7 mei 2023. Het museum is gesloten op Koningsdag (27 april).

Feest! Ramadanfeest, Eid al-Fitr

Het einde van de maand Ramadan wordt gevierd met het Ramadanfeest, Eid al-Fitr. Het feest duurt maar liefst drie dagen! Tijdens dit feest vieren moslims het einde van de vastenperiode, waarin ze overdag niet mogen eten. De eerste feestdag begint met het eten van een dadel. Daarna is er een speciaal feestgebed in de moskee waar iedereen bij mag zijn, ook vrouwen en kinderen. Mensen feliciteren elkaar met het goed afsluiten van de Ramadan. Dat doe je met een stevige omhelzing en de wens ‘Eid Mubarak’: 'Gezegend feest'.

Maak zelf dadelballetjes

Na een maand vasten, vieren moslims het einde van de vastenperiode met het Ramadanfeest. Tijdens dit feest gaat iedereen bij elkaar op visite. Natuurlijk als eerste bij opa en oma. Ook eet de hele familie gezellig met elkaar. Zelf ontvangen families ook een hele stoet gasten die verwent worden met zelfgemaakte lekkernijen. Maak in Winstons Feestkeuken een feestelijke dadelballetje. Die kun je dan mooi verpakken in je zelfgemaakte cadeaudoosje.

Feestactiviteit in SuperstraatWinstons Feestkeuken | iedere dag | Doorlopend van 12.00-16.00u | prijs: gratis | Begeleide activiteit.

Dadels

Maak je eigen cadeaudoos

Tijdens het Ramadanfeest, Eid al-Fitr, eten families samen en krijgen de kinderen cadeautjes of geld in een enveloppe. Mensen geven niet alleen elkaar cadeaus, maar delen hun rijkdom ook met mensen die het minder goed hebben en goede doelen. Dit gebruik heet ‘zakat’. Leer tijdens deze activiteit meer over het Ramadanfeest, Eid al-Fitr. Én maak je eigen cadeaudoos met geometrische patronen om iemand anders mee te verrassen!

Doosje

Feest! Japanse Kinderdag

Op 5 mei wordt Kodomi no Hi gevierd, de Japanse Kinderdag. Op deze speciale dag voor kinderen vieren zij hun verjaardag, spelen ze spelletjes en lezen hun ouders spannende verhalen voor. Maak tijdens de meivakantie kennis met dit speciale kinderfeest!

Maak zelf een koinobori – karperwindzak

Ouders versieren voor Kinderdag hun huizen met koikarper windzakken. Deze sterke vissen staan symbool voor kracht, ze zijn zo sterk dat ze zelfs tegen de stroming in kunnen zwemmen! Door deze wapperende vissenvlaggen zo zichtbaar mogelijk op te hangen wordt geprobeerd de aandacht van de goden te trekken. Zij kunnen er namelijk voor zorgen dat de kinderen net zo sterk en dapper worden als een koikarper. Ga zelf aan de slag in het Atelier en maak je eigen kleurrijke koinobori die je thuis op kan hangen!

Feestactiviteit in het Atelier | iedere dag | Doorlopend van 12.00-16.00u | prijs: gratis | Begeleide activiteit.

Koinobori