Gedeeld verleden
10 november 2019

Gedeeld verleden | Cursus geschiedenis #4

Over het Nederlandse koloniale - en slavernijverleden in de verschillende werelddelen van ca. 1500 tot heden

Stichting Gedeeld Verleden, Gezamenlijke Toekomst organiseert dit najaar voor de vierde keer de cursus geschiedenis, wederom in samenwerking met het Wereldmuseum Rotterdam.

Inclusieve geschiedenis

Keer op keer blijkt dat veel Rotterdammers meer willen weten over de gevoelige geschiedenis van het Nederlandse koloniale – en slavernijverleden. Dat is de reden dat deze cursus nu voor de vierde keer wordt aangeboden. Doel is een groter besef en bewustzijn van de samenhang tussen de eigen geschiedenis en die van andere Rotterdammers.

Voor wie

Je hebt interesse in geschiedenis, en hoe deze van verschillende en andere kanten belicht kan worden. Een vooropleiding is niet nodig. Je hoeft geen boeken te lezen of werkstukken te schrijven. Na afloop van de cursus ontvang je een certificaat.

Zondag 15 september 13.00-15.00
Les 1: “Kennismaking en introductie” door Eline Rademakers

Zondag 29 september 13.00-15.00
Les 2: “De Europese koloniale expansie en slavenhandel in mondiaal perspectief” door Cátia Antunes

Zondag 6 oktober 13.00-15.00
Les 3: “Geen Tempo Doeloe: 400 jaar Indonesisch-Nederlandse betrekkingen” door Wim Manuhutu

Zondag 13 oktober 13.00-15.00
Les 4: “Opstand tegen de kolonisator” door Nancy Jouwe

Zondag 20 oktober 13.00-15.00
Museumbezoek onder begeleiding en/of met instructie

Zondag 27 oktober 13.00-15.00
Les 5: “Suriname door de ogen van de Marrons” door Alex van Stipriaan

Zondag 3 november 13.00-15.00
Les 6: “Musea: spiegel van kolonialisme?” door Valika Smeulders

Zondag 10 november, aanvang 14.00 uur
Openbaar slotgesprek: de thema’s en dilemma’s die tijdens de cursus naar boven komen diepen we verder uit in een slotbijeenkomst die we openstellen voor publiek.

Volledige cursus inclusief slotgesprek en museumbezoek: 75,-
Rotterdam Pas en 65+, studenten 50,-

Aanmelden

Stuur een mail je naam, adres en telefoonnummer naar aanmelden@ketikotirotterdam.nl
Het maximum aantal deelnemers is 45. Schrijf je snel in want de vorige edities zaten snel vol.

Programma en cursusleiding

Wim Reijnierse, Ariëtte Kasbergen