Blinde Vlekken
1 maart 2020

Blinde Vlekken #2 | Dossier Indië anders bekeken

Op 1 maart organiseert het Wereldmuseum i.s.m. het Indisch Herinneringscentrum Blinde Vlekken #2 | Dossier Indië anders bekeken. Dit is het tweede programmadeel van een drieluik. Een verdiepende en activerende programmareeks over blinde vlekken, actuele betekenis en inclusieve representatie van koloniaal erfgoed. De tentoonstelling Dossier Indië wordt hierbij ook betrokken. 

Het frame van de fotograaf, in letterlijke en figuurlijke zin, heeft een enorme macht. Foto's lijken een simpele registratie van de werkelijkheid, maar sturen juist onze blik in een bepaalde richting. In deze editie van Blinde Vlekken staat centraal hoe via fotografie bewust en onbewust een beeld van de kolonie is gecreëerd. Na een inleiding ​over het fenomeen 'framing', gaan we net als bij de eerste editie van Blinde Vlekken onder begeleiding van Caroline Drieënhuizen, Feba Sukmana en João Vitalis de tentoonstellingszalen in voor een actieve publiekssessies waarbij men 'anders leert kijken'. Hoe zijn bepaalde beelden de wereld in gestuurd en welke verhalen zijn buiten het frame gevallen? Kom, kijk en praat mee 1 maart! 
 

Over de tentoonstelling Dossier Indië

Met Dossier Indië toont het Wereldmuseum Rotterdam de geschiedenis van het gekoloniseerde Indonesië. Acteur en fotograaf Thom Hoffman selecteerde als gastconservator uit de beeldarchieven van diverse erfgoedinstellingen en collecties maar liefst 300 foto’s. Samen met film en persoonlijke verhalen tonen ze een  beeld van de koloniale periode tussen 1840 en 1949. Fotograaf Stacii Samidin ging verder dan het jaar 1949. Voor Dossier Indië reisde hij naar Indonesië en ging hier op zoek naar de sporen van de Nederlandse aanwezigheid en stelde de fotoexpo Merdeka (betekent vrijheid/onafhankelijkheid) samen: een persoonlijke reflectie op de koloniale erfenis die hij aantreft in het Indonesië en Nederland van vandaag de dag.
 

Programma Blinde Vlekken #2

14.00 uur                Welkom door Yvonne van Genugten, directeur Indisch Herinneringscentrum
14.05 uur                Inhoudelijke inleiding door historicus Caroline Drieënhuizen
14.30 uur                Publiekssessies op zaal o.l.v. Caroline Drieënhuizen, Feba Sukmana en João Vitalis in de themazalen 'Idylle', 'Het bestuur van de kolonie' en 'Militaire Expansie'. 

15.20 - 15.30 uur   Pauze

15.30 uur                Debat & dialoog o.l.v. moderator Yomi Hitijahubessy ​
15.55 uur                Performance spoken word artiest Amara van der Elst
16.00 uur                Borrel
17.00 uur                Einde

Caroline Drieënhuizen

Caroline Drieënhuizen (Amsterdam, 1983); historicus, universitair docent en gespecialiseerd in de geschiedenis van (koloniaal) Indonesië, materiële cultuur (vooral objecten) en kritische erfgoed- en museumstudies. Schrijft vanuit haar expertise over actuele kwesties, tentoonstellingen en interessante ‘vondsten’ uit archieven en museumcollecties.

Caroline

Feba Sukmana

Feba Sukmana (Jakarta, 1984) is opgeleid in taal- en literatuurwetenschappen met een specialisatie in Indische letteren en postkoloniale literatuur. Feba’s werk bevindt zich op het snijvlak van taal, journalistiek, gender en literatuur. Zij is oa werkzaam als taaldocent en redacteur van Erasmus Magazine en maakte programma’s bij de Wereldomroep.

Feba

João Vitalis

João Vitalis (Alkmaar, 1990) is opgeleid als sociaal historicus en geschiedenisdocent. Joao is hoofd educatie bij Museum Het Schip en rondleider in Het Rijksmuseum. Op beide plekken belicht hij ook de problematische kanten van de geschiedenis van Indonesië en Nederland met als doel bij te dragen aan een meerstemmig verhaal in musea.  

João

Amara van der Elst

Amara van der Elst (Den Haag, 2001) is spoken word artiest. Begonnen als winnaar van de categorie Taal bij Kunstbende Zuid-Holland groeide zij door in spoken word met performances bij Woorden Worden Zinnen in het PAARD Den Haag, Bevrijdingsfestivals, Nieuwe Luxor, Erfgoed Leiden, lezingen van Jet Steinz en Bart Moeyaert. Hiernaast beoefent Amara al acht jaar professionele danstraining en volgt zij de opleiding Creative Writing aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten. Graag creëert zij in de toekomst meer combinaties van dans en spoken word.

Amara

Yomi Hitijahubessy

Yomi Hitijahubessy (Tilburg, 1984) is projectmanager en moderator. Zij volgde de opleiding Moderne Theaterdans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en werkte in binnen- en buitenland als professioneel danser. Na een blessure, volgde Yomi de opleiding Informatiemanagement en was werkzaam in de educatieve, publieke en culturele sector als projectmanager. In de afgelopen jaren was Yomi naast haar werk coördinator en moderator van onder meer Zwart onder Oranje: een initiatief dat zich actief inzet op het promoten van solidariteit tussen de (voormalig) koloniën van Nederland, in de ‘Oost’ en de ‘West’. Zij is momenteel werkzaam als projectmedewerker bij Free Press Unlimited.

Yomi