Wereldmuseum Rotterdam
13 oktober 2019

Copy/paste: Is sampling cultural appropriation? | Black Achievement Month

Wereldmuseum X Music Matters

Cultural appropriation is een term die de laatste jaren zowel in de kunst- als muziekwereld niet te missen is. Maar waarom lijkt het zo moeilijk te bepalen wat gepast is en wat niet? En hoe ga je hier als creatief maker of cultuurliefhebber mee om? Het Wereldmuseum en Music Matters presenteren in het licht van de Black Achievement Month COPY/PASTE: Is sampling cultural appropriation?

Programma

Tijdens COPY/PASTE gaan creatieven in gesprek over gelijkwaardige en ongelijkwaardige culturele uitwisselingen van black culture in de muziekindustrie. Na een (Engelstalige) lezing over cultural appropriation door de schrijver, muzikant en producer Greg Tate gaan we in op stellingen omtrent sampling, hiphop en cancel culture.

Een middag vullend programma met ter afsluiting de gelegenheid om na te praten, te borrelen en te dansen op de beats van DJ Kesia Smit.

●    Wanneer: zondag 13 oktober 2019
●    Tijd: 13:00 – 17:00 uur
●    Waar: Wereldmuseum, balzaal en salon
●    Prijs: Gratis (Reserveren is verplicht)
●    Reserveren: beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Introductie

Greg Tate | Greg is schrijver en muzikant en was Staff Writer bij The Village Voice. In 1999 richtte hij Black Rock Coalition op en produceerde hij 16 albums voor Avant Groidd. Tate wordt geprezen om boeken als Flyboy, In The Buttermilk, Everything But The Burden en What White People Take From Black Culture. Hij schreef catalogus- en monografie-essays over onder andere Jean-Michel Basquiat, Rammellzee en Thornton Dial.

Greg Tate

Wayne Modest | Wayne is hoofd van het Research Centre of Material Culture. Zijn onderzoeksinteresses zijn onder andere materiële mobiliteit, geschiedenis van etnografische praktijken en betwist erfgoed met speciale aandacht voor slavernij, kolonialisme en postkolonialisme. Recentelijk publiceerde hij een onderzoek in het licht van erfgoed, burgerschap in Europa en het stadsleven.

Wayne Modest

Winne | Rapper en label owner (Couture 33) Winston Bergwijn bekend als Winne is inspirator van een nieuwe generatie hiphopartiesten en fans en een onmiskenbaar boegbeeld van de Nederlandse hiphopcultuur. Met zijn boodschap – liefde en licht met een beetje couture – is hij er op uit om jong, oud, zwart en wit te bereiken. Winne ‘There’s a lot to be done als ik naar de wereld kijk, maar toch geloof ik in verandering. Ik blijf nieuwsgierig naar wat we als mensen kunnen doen om iets bij te dragen aan de wereld en elkaars wereld – in plaats van weg te nemen.’

Winne

Zaïre Krieger | Naast haar studie Internationaal & Europees Recht student is Zaïre actief als spoken word artiest en freelance journalist voor o.a. Oneworld en Dipsaus. Ze verdiepte zich de afgelopen jaren in thema’s als racisme, feminisme en de LGBTQ+ community. Zaïre – ‘Het zijn vaak juist de meest gemarginaliseerde groepen die het hardst worden geraakt door censuur en de macht van de grote platforms.’

Zaire Krieger

Jaskelis | Jaskelis ontdekte op jonge leeftijd haar passie voor schrijven. De singer-songwriter groeide op in Rotterdam won een Music Mattters award en de Sena Grand Prix van Rotterdam. Tijdens COPY/PASTE laat ze in een akoestische set zowel eigen werk als covers van haar grootste inspiraties horen.

Jaskelis

Andrew Makkinga | Andrew gaat wekelijks in op de nieuwste ontwikkelingen op soul- en jazzgebied in zijn radioprogramma op NPO Soul en Jazz. Andrew’s carrière begon bij het Jongerenlagerhuis waar hij stevige debatten over thema’s als de rechtstaat, ontwikkingssamenwerking en de rol van het bedrijfsleven leidde. In zijn podcast ‘Makkinga Meets’ gaat hij wekelijks in gesprek met een bijzondere muzikale gast. Daarnaast is hij een van de vaste gezichten van het North Sea Jazz Festival en presenteerde hij 3voor12 XL (3FM) met Kees de Koning en DJ Mr. Wix.

Makkinga