suikerschedels

De Feestkeuken – Día de Muertos

Wil je weten waarom Día de Muertos wordt gevierd? Bekijk de kookvideo De Feestkeuken en leer stap voor stap dit feestelijk hapje maken.

Over de activiteit

Duur van de activiteit: ongeveer 30 minuten

Moeilijkheidsgraad: ⭐⭐

De Feestkeuken

Het ruikt heerlijk in de Feestkeuken! Elk jaar vieren mensen Chinees Nieuwjaar, Ramadanfeest/Eid al-Fitr, Día de Muertos of Keti Koti. Waarom worden deze feesten gevierd? En wat valt er eigenlijk te vieren? Vaak geven mensen elkaar cadeaus, wordt er mooie kleding aangetrokken, is er muziek en natuurlijk lekker eten! In deze reeks kookvideo’s staat iedere aflevering een wereldfeest centraal. Mensen die zelf het feest vieren vertellen je er meer over. Stap voor stap leer je een feestelijk hapje koken dat bij het feest hoort. Kook je mee?

de-feestkeuken

Día de Muertos - Recept suikerschedel

Elk jaar wordt in Mexico een groot feest gevierd dat Día de Muertos (Dag van de Doden) heet. Mensen geloven dat dan de doden even terugkomen naar de aarde. Overleden kinderen komen 1 november terug en overleden volwassenen een dag later. Veel families bezoeken het kerkhof om graven schoon te maken, te versieren en er samen feest te vieren met muziek en lekker eten. Mensen herdenken hun overleden vrienden en familieleden ook door hun favoriete eten te offeren op een altaar, dat ze versieren met bloemen en kaarsen. Zo’n altaar is niet compleet zonder suikerschedel!

suikerschedels

Receptenkaart

Download de receptenkaart met het boodschappenlijstje hieronder.

Handig om te weten: in de museumwinkel van Museum Volkenkunde en van het Wereldmuseum worden er suikerschedel-mallen verkocht. Wees er op tijd bij, want op = op!

Día de Muertos in onze collectie

Bekijk hier verschillende voorwerpen in onze collectie die te maken hebben met Día de Muertos. Vul in het zoekveld ‘Día de Muertos’ in.

Of bezoek de familietentoonstelling: Feest! Wereldwijd in het Tropenmuseum of de Feestkeuken in Superstraat in het Wereldmuseum. Samen met de kookvideo's De Feestkeuken zijn dit onderdelen van Feest! Weet wat je viert. Een initiatief van Museum Catharijneconvent. www.weetwatjeviert.nl.

In Museum Volkenkunde is tot 22 februari 2022 de tentoonstelling Azteken te zien.