Fotocredit: Marwan Magroun.
4 maart 2020

Tentoonstelling Roffa's Creators | Marwan Magroun & Meryem Slimani

Echte Rotterdamse fotoserie

Marwan Magroun en Meryem Slimani delen in hun fotoserie hun perspectief op mode en cultuur. Hoe ontwikkelen cultuur en mode zich naast elkaar in een diverse stad als Rotterdam? Aanvullingen op de serie worden gepubliceerd op de website en onze social kanalen.

Fotoserie KROSI

Met de fotoserie KROSI brengen Marwan en Meryem de verbinding tussen cultuur en mode in kaart. De Surinaamse benaming voor kleding is krosi. Veel Surinaamse woorden worden gebruikt in de Rotterdamse straattaal en zijn daardoor bekend bij een grote groep Rotterdammers. Dit laat zien hoe culturen en gebruiken zich mengen in het stadse leven. Welke tradities en gebruiken nemen Rotterdamse jongeren mee in hun huidige modekeuzes? Wat kunnen we van elkaar leren door te kijken naar kleding, gedrag en gebruiken?

Rotterdamse Surinamer met roots in West-Afrika

De roots van Antu liggen in Suriname. De voorouders van vele Afro-Surinamers komen uit West-Afrika. Op deze foto is te zien hoe traditionele West-Afrikaanse stof gecombineerd is met streetwear. Dit is iets dat we in het Rotterdamse straatbeeld veel terugzien bijvoorbeeld in de vorm van headwraps en t-shirts.
De liefde voor je roots is iets wat je van binnen draagt. Door de combinatie van deze twee verschillende kledingstijlen wordt de liefde voor verschillende culturen mooi vertaald. Hiermee laten Marwan en Meryem goed zien hoe cultuur reist door generaties en jaren heen.

Antu

Ikram

Dit is Ikram en haar roots liggen in Marokko. Op de foto draagt zij een traditionele jurk die normaal gedragen wordt tijdens speciale gelegenheden zoals bijvoorbeeld een verlovings- of trouwfeest. De jurk is gecombineerd met sieraden die vroeger vaak gedragen werden door Marokkaanse vrouwen als zij naar een feest gingen. Styliste Meryem geeft hier een Rotterdamse twist aan de traditionele kleding door het te combineren met sneakers en een heuptas.

Ikram
Ikram | Fotocredit: Marwan Magroun & Styling: Meryem Slimani

Rotterdamse roots in Indonesië

Op deze foto is Alec te zien. De roots van Alec liggen in Indonesië. Op de foto is te zien hoe de hij traditionele kleding combineert met hedendaagse mode van de Rotterdamse ontwerpster Susan Bijl. Het bijzondere aan de kleuren die Alec draagt is dat het allemaal huidskleuren zijn.Verschillende tinten en geuren komen samen in de stad Rotterdam.

Picture by Marwan Magroun

Rotterdamse Eritrean

Tijdens Eritrese bruiloften of doopfeesten draagt Winta Tefera haar Telfi. Als Rotterdamse icoon schittert Winta hier op een Rotterdams dak waar zowel haar Eritrese als Rotterdamse roots worden vertegenwoordigd.

Winta's Telfi | Fotocredit: Marwan Magroun & Styling: Meryem Slimani

Djellaba & Westerse kledingstijl

In dit eerste deel van de fotoserie is Abdel Taounza te zien die met trots een Marokkaanse djellaba draagt, gecombineerd met zijn eigen westerse kledingstijl. Een djellaba is een lang, los vallend gewaad met lange mouwen. Het wordt met name in de Maghreb-landen door mannen en vrouwen gedragen. Maar ook in Rotterdam zien we steeds vaker jongeren hun traditionele kleding combineren met hun eigen kledingstijl.

Abdel's djelleba | Fotocredit: Marwan Magroun & Styling: Meryem Slimani

Abdel's djelleba | Fotocredit: Marwan Magroun & Styling: Meryem Slimani