Watula 1

Kevin Osepa reflecteert op een postkoloniale wereld

Het kolonialisme werkt nog altijd door, niet alleen overzees maar ook in Nederland. De Curaçaose kunstenaar Kevin Osepa verkent die koloniale erfenis. Zijn werk draait veelal om de identiteit van Afro-Caribische jongeren in de postkoloniale wereld. Zijn poëtische films, foto’s en installaties verkennen de rol van landschap, taal, spiritualiteit, seksualiteit en machismo.

Watamula

In zijn film Watamula (2019) maakt de hoofdpersoon een zware reis over Curaçao: ‘het paradijs als paradox’. Voor het maken van deze film haalde Osepa inspiratie uit de collectie van het Wereldmuseum. In 2020 werd Watamula genomineerd voor het Gouden Kalf voor Beste Korte Film én beste debuut op het Nederlands Film Festival. De korte film van een klein halfuur is te zien in Kruispunt Rotterdam. 

Watamula

Mester Blousé

Daarnaast is ook de fotoreeks Mester Blousé in de tentoonstelling te zien. In Mester Blousé onderzoekt Kevin Osepa hoe zijn identiteit mede is gevormd door zijn religie. Het verwijst naar de Caribische religie Brua en het daarbij horende gebruik dierbaren in te smeren met blauwsel ter bescherming tegen ongeluk en boze krachten van buitenaf. Door zijn migratie naar Nederland werd Osepa zich sterk bewust van de complexiteit van Brua en zijn Caribische identiteit. Dit bewustzijn had een blijvende impact op zijn beeldende werk. De poort, volledig bedekt met blauwsel, is een exclusief object gemaakt voor het Wereldmuseum.

Watula