Dossier Indië, Wereldmuseum Rotterdam

Fotografie

Beeldbank Nederlands-Indië

Het Wereldmuseum vroeg Hoffman als gastconservator voor de tentoonstelling Dossier Indië. Hij verdiept zich al zo’n 25 jaar in de geschiedenis van ‘Nederlands-Indië’. Voor de Beeldbank Nederlands-Indië (BBNI) werkt hij aan het ontsluiten van duizenden foto’s en filmfragmenten.

Hoffman

"Ik ben een groot liefhebber van verschillende genres in de fotografie, van klassieke grootmeesters als Woodbury & Page tot oorlogsfotografen als Hugo Wilmar tot Cartier Bresson en Cas Oorthuys. Voor mij is fotografie een venster op de geschiedenis. Elke foto beschrijft een relatie. En elke Indische foto beschrijft voor mij de relatie tussen de Nederlanders en de Indonesiërs, met wie wij een emotioneel verleden delen."

Beeldvorming over Indonesië

Foto’s en film hebben een belangrijke rol gespeeld in het koloniale proces en in de beeldvorming over Indonesië. Wat en hoe er gefotografeerd werd – bijna uitsluitend door Europese fotografen en vanuit Europees perspectief – draagt bij aan hoe wij in Nederland, het koloniale verleden zien.

De fotografen

De Indische fotograaf was in de eerste plaats ondernemer. Hij maakte portretten, verkocht albums met landschappen en mensen en functioneerde binnen de filosofie van de kolonie. Nederlanders, Javaanse aristocratie en Chinese elite werden afnemer van het nieuwe product. De foto’s werkten vaak bevestigend voor de ideeën die koloniale overheersing rechtvaardigden.  

Documentaire nieuwsfotografie bestond er niet, er was zelfs een streng persreglement. In de loop van de jaren veranderde dit: er ontstond een scherper beeld van de maatschappelijke verhoudingen. 
 

Atelier Kurdjian
Atelier Kurdjian M.M. (Thilly) Weissenborn bezig met het retoucheren van een foto in Atelier Kurdjian te Soerabaja c. 1915 | KITLV 183050

Geen einde

Dossier Indië kijkt verder dan het jaar 1949. De Rotterdamse fotograaf Stacii Samidin met roots in Indonesië maakte in opdracht van het Wereldmuseum een fotoserie Merdeka! waarvoor hij naar Indonesië reisde. Merdeka is een persoonlijke reflectie op de koloniale erfenis die hij aantreft in het Indonesië en Nederland van vandaag de dag.

Unieke samenwerking

Niet eerder stelden zoveel instellingen hun foto-collectie beschikbaar, wat deze tentoonstelling in het Wereldmuseum over de koloniale geschiedenis uniek maakt. Met de vele foto’s, films en de persoonlijke verhalen die de laatste jaren in archieven zijn gevonden, presenteert Dossier Indië een realistischer beeld van de de laatste honderd jaar van de kolonie. Een beeld dat gemengde gevoelens en sentimenten oproept.

Samenwerkingspartners

Aan de tentoonstelling Dossier Indië werkten mee: Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, EYE Filmmuseum, Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies (NIOD), Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV), Libertum, Literatuurmuseum, Mariniersmuseum, Maritiem Museum Rotterdam, Museon, Museum Bronbeek, Museum Volkenkunde, Nationaal Archief, Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH), Rijksmuseum, Spoorwegmuseum, Tropenmuseum, Universiteitsbibliotheek Leiden en diverse particuliere collecties.

Pers

Voor meer info of beeldmateriaal kun je contact opnemen met onze persafdeling via +316 12471904 of communicatie@wereldmuseum.