basquiat
Persbericht:

Wereldmuseum daagt uit tot open blik op de wereld

Rotterdam heeft zijn topcollectie terug.

Het Wereldmuseum Rotterdam voltooit zijn uitgebreide verbouwing en gaat op 4 september weer volledig open voor publiek. Daarmee keert de topcollectie terug naar de Willemskade. Het museum markeert dit moment met de opening van twee exposities: Kruispunt Rotterdam en Remix Rotterdam.

Directeur Stijn Schoonderwoerd: “Met de verbouwing van het Wereldmuseum en de nieuwe tentoonstellingsopzet heeft de stad zijn wereldse museum weer helemaal terug; een modern museum voor en door Rotterdam met zijn rijkdom aan culturen. Het recente positieve advies van de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur laat zien dat we de goede weg zijn ingeslagen.”

Schoonderwoerd vervolgt: “In Kruispunt Rotterdam en Remix Rotterdam worden bezoekers uitgedaagd met een open blik te kijken, en zich te laten verrassen. In beide exposities worden (soms nieuwe) verbindingen gelegd tussen heden en verleden. Zo zet het Wereldmuseum de stad Rotterdam neer als kruispunt van vele werelden, geschiedenissen en menselijke verhalen. Verbinden, uitdagen met een bredere blik op de wereld en de mensen die er leven. Dat is waar het nieuwe Wereldmuseum voor staat. Juist in Rotterdam met zovele culturen en achtergronden.”

Kruispunt Rotterdam

In de eigentijdse semi-permanente opstelling Kruispunt Rotterdam plaatst het museum zijn collectie in een hedendaagse context. Aangevuld met nieuwe werken van artiesten, kunstenaars en Rotterdammers die zich lieten inspireren door de collectie van het museum. Als een soort dialoog tussen toen en nu, ver weg en dichtbij. Kruispunt Rotterdam maakt inzichtelijk dat Rotterdam de wereld altijd dichterbij bracht, te beginnen met de (handels)reizen, en vandaag de dag de wereld in zich herbergt met ruim 170 nationaliteiten. Dat besef begint direct bij binnenkomst met het werk Globetrotter Rotterdam van spoken word artiest Derek Otte, die de geschiedenis van het museum in context plaatst van het actuele debat in de samenleving.

Het centrale thema in de opstelling is de dynamiek tussen culturen. De bezoeker wordt meegenomen aan de hand van drie vragen: Hoe is de verzameling tot stand gekomen? Welke verhalen vertelt de collectie vandaag de dag? Hoe kan het Wereldmuseum in de toekomst het beste verzamelen om de culturele dynamiek van Rotterdam nog beter te weerspiegelen?

Onderlinge uitwisseling

“Culturen en de identiteiten die eraan ontleend worden zijn in beweging door onderlinge uitwisseling”, zegt conservator Priya Swamy. “Zo vertelt Kruispunt Rotterdam bijvoorbeeld het verhaal achter batik en de innovatie binnen de traditionele batik-technieken in contact met het Midden Oosten, India, China en Europa. Of neem het verhaal van tulp. Een typisch Hollands symbool, dat Nederland binnen is gekomen via de relaties met Turkije.” Als een eerste antwoord op de vraag hoe te verzamelen is er ook nieuw werk te zien van onder meer Sarojini Lewis en Kevin Osepa, en toont het museum interviews met muzikanten, zoals die van de band Broederliefde.

Kruispunt Rotterdam

Remix Rotterdam: Boijmans x Wereldmuseum

Met de heropening van het Wereldmuseum opent 4 september ook de expositie Remix Rotterdam. Daarmee geeft het museum meteen verder invulling aan zijn wens een herkenbaar Rotterdams museum te zijn waarin de collectie van de stad centraal staat. De samenwerkingsexpositie Remix Rotterdam is onderdeel van het project Boijmans bij de Buren, dat mogelijk wordt gemaakt door Stichting Droom en Daad. Ook deze expositie daagt bezoekers van het Wereldmuseum uit op een andere manier te kijken naar de eigen collectie en die van het Boijmans. Want wat hebben Jean-Michel Basquiat en Gordon Bennett met elkaar gemeen? Of hoe komt een Syrische apothekerspot op een schilderij uit ca 1425 van de Vlaamse kunstenaar Jan van Eyck terecht? “De combinatie van historische en hedendaagse vormgeving, etnografica en beeldende kunst maakt onbekende geschiedenissen zichtbaar, met nieuwe verhalen tot gevolg”, aldus conservatoren Wouter Welling en Alexandra van Dongen.

Een museum in transitie

Het Wereldmuseum is sinds 2016 in verbouwing. Daarbij wordt het museum omgevormd naar een museum dat de blik op de wereld verruimt en geschiedenis in hedendaagse context plaatst. Sinds 2019 opent het museum stapsgewijs zijn deuren. Te beginnen in juli met de familie-expositie Superstraat, geopend door Koningin Maxima. En in oktober dat jaar opende Dossier Indië. Met de opening van Kruispunt Rotterdam en Remix Rotterdam is de verbouwing voltooid en het aanbod vanaf 4 september compleet. Met de verbouwing is een nieuwe klimaatinstallatie geplaatst, zijn de ramen naar de Maas geopend, zijn educatieve ruimtes ingericht en is er een compleet nieuwe bezoekersrouting.

Basquiat