Samenwerking Wereldmuseum met Nationaal Museum van Wereldculturen
Persbericht:

Samenwerking met Nationaal Museum van Wereldculturen

Samenwerking met Nationaal Museum van Wereldculturen leidt tot ambitieus programma voor WERELDMUSEUM

Het Nationaal Museum van Wereldculturen en het Wereldmuseum Rotterdam tekenden vandaag een samenwerkingsovereenkomst. Hiermee is het Wereldmuseum onder de paraplu gekomen van het Nationaal Museum van Wereldculturen, dat bestaat uit het Tropenmuseum, Afrika Museum en Museum Volkenkunde. Met deze bijzondere samenwerking start een ambitieus programma voor de wederopbouw van het Wereldmuseum.

Over de samenwerkingsovereenkomst

Wethouder Pex Langenberg (cultuur) over de samenwerkingsovereenkomst en de plannen: “Alle partijen hebben de afgelopen tijd hard gewerkt om het Rotterdamse Wereldmuseum door de samenwerking met het Nationaal Museum van Wereldculturen een nieuwe toekomst te bieden. Ik ben trots op de ambitieuze plannen waartoe dit nu al heeft geleid. Het Wereldmuseum krijgt weer de status die een wereldhavenstad als Rotterdam verdient.” Stijn Schoonderwoerd, directeur van het Nationaal Museum van Wereldculturen: “Het Wereldmuseum is een uniek museum in een unieke stad. We zijn blij met het vertrouwen dat we hebben gekregen van de gemeente om nieuw élan aan het Wereldmuseum te mogen geven. De Rotterdamse collectie en het museum zijn bij ons in goede handen en wij verheugen ons erop om de grote maatschappelijke traditie van dit Rotterdamse museum weer op te pakken en verder uit te bouwen.”

Het beste van twee werelden

Het Wereldmuseum Rotterdam en het Nationaal Museum van Wereldculturen (NMVW) fuseren niet, maar delen voortaan toezicht, bestuur, management en collectiedeskundigheid (een personele unie). Het Wereldmuseum blijft zoals zelfstandige stichting een Rotterdams museum en heeft optimaal profijt van de expertise en het netwerk van het NMVW. Dit betekent in de praktijk dat het huidige NMVW-management ook het Wereldmuseum aanstuurt, en dat de beide Stichtingen dezelfde raad van Toezicht hebben gekregen. De directeur van het NMVW, Stijn Schoonderwoerd, is vanaf nu dus ook de directeur van het Wereldmuseum. Met deze constructie en met het gezamenlijke meerjarenbeleid is een gemeentelijke subsidie van € 5 miljoen per jaar verzekerd voor het Wereldmuseum in het samenwerkingsverband met het NMVW. Van dat geld wordt de komende maanden een groot aantal medewerkers aangetrokken zodat de museale staf van het Wereldmuseum weer op sterkte wordt gebracht.

Nieuwe koers

Het Wereldmuseum zal meer van de Rotterdamse collectie gaan tonen, een nieuwe vaste opstelling en een nieuw kindermuseum gaan ontwikkelen, veel aandacht besteden aan cultuureducatie en een regelmatig wisselend tentoonstellingsprogramma bieden. Daarbij wordt de inhoudelijke koers verlegd: het Wereldmuseum zal maatschappelijker gaan programmeren met behoud van de eigenheid van het Rotterdamse museum en met tentoonstellingen die aansluiten bij het multiculturele karakter van de wereldhavenstad. Net als de andere musea onder de paraplu van het Nationaal Museum van Wereldculturen zal het Wereldmuseum juist in deze tijd van polarisatie laten zien wat mensen wereldwijd verbindt in plaats van te benadrukken hoe culturen van elkaar verschillen. Daar hoort een programma bij dat aantrekkelijk is voor een breed publiek: jonger, diverser en nog meer Rotterdams.