Wereldmuseum, Ons Verhaal.

Rotterdammers in Ons Verhaal

Claudia Tumba

Wat ‘Ons verhaal’ extra bijzonder maakt is dat er is samengewerkt met verschillende Rotterdammers. Zoals bijvoorbeeld Claudia Tumba, geboren in Angola, een buurland van Congo waar het krachtbeeld Nkisi vandaan komt. Claudia vluchtte op 6-jarige leeftijd met haar ouders naar Nederland. In de expositie vertelt Claudia over het krachtbeeld: “Als Afrikaanse stammen of dorpsleider bij elkaar kwamen om een verdrag te sluiten, gebruikte zij uiteindelijk het krachtbeeld als bezegeling van het verdrag dat werd gesloten.”


 

Wereldmuseum, Ons Verhaal. Claudia Tumba.

Rodney van den Hengel

Rodney van den Hengel is van de medeoprichters van Heilige Boontjes Koffie. Een koffiebar in het hart van Rotterdam met een sociaal karakter. In de expositie ‘Ons verhaal’ vertelt Rodney meer over de link van koffie met de kalkkalebas. De kalkkalebas met spatel, wordt gebruikt voor betelnootkauwen. Het kauwen van betelnoot is nog steeds een belangrijke alledaagse activiteit binnen de Papoea-gebied culturen die door zowel mannen, als vrouwen en soms zelf kinderen gedaan wordt. Hiervoor wordt een onrijpe betelnoot, samen met het blad van de betelnootplant gekauwd. Vervolgens wordt er kalk aan toegevoegd, verkregen uit gebrande koraal of schelpen. De kalk zorgt ervoor dat de alkaloïden van de betelnoot loskomen. Het geheel heeft een stimulerend effect en zorgt voor een vermindering in honger en vermoeidheid. De mengeling wordt nooit ingeslikt en kleurt het speeksel en de tanden rood. Koffie heeft nagenoeg dezelfde werking volgens Rodney. Zo zegt hij: ‘’Koffie stimuleert je geest, je wordt er wakker van.’’

 

Wereldmuseum, Ons Verhaal. Rodney  van den Hengel

Nyanga Weder

De wortels van Nyanga liggen in Suriname. In Suriname en Nederland is het binnen de Surinaamse gemeenschap gebruikelijk om een angisa te dragen. Bijvoorbeeld tijdens het bereiken van een rond leeftijdsgetal, Bigi Yari of tijdens feesten als Keti Koti. In ‘Ons Verhaal’ vertelt Nyanga hoe je een angisa kunt vouwen. Nadat de doek in een papje van casavepoeder en water is gedoopt (tegenwoordig doet men het vaak met tapioca peder), moet het drogen en opstijven. Vervolgens kan het gestreken worden en alle kanten op gevouwen worden. Vroeger werden de angisa’s gebruikt om geheime signalen te versturen naar elkaar. Er zijn honderden manieren van vouwen, elk met een eigen betekenis.


 

Wereldmuseum, Nyanga.

Mariem

De ouders van de Rotterdamse Mariem zijn Marokkaans en komen uit het Rifgebergte. Binnen de Marokkaanse cultuur dragen vrouwen graag sieraden, die worden gemaakt van allerlei soorten materialen. In ‘Ons verhaal’ vertelt Mariem meer over de halssnoer met kralen van amber en bloedkoraal. Deze ketting weegt meer dan een kilo. De drie grote kralen zijn gemaakt van barnsteen (amber). In de strengen zitten voornamelijk bloedkoraal (rood) en amazoniet (groen), verder kralen van halfedelsteen en zilver, Venetiaanse en Amsterdamse kralen (zwart) en olivella- en conusschelpen. Amber en bloedkoraal worden veel gebruikt in Amazighsieraden, dit vanwege hun beschermende en geluksbrengende kracht. Dit type halsketting werd als sieraad door vrouwen van de Amazigh (ofwel Berber) bevolkingsgroepen in de Anti-Atlas gedragen

Wereldmuseum, Ons Verhaal, Mariem.