leerlingen-met-maskers
Vaste activiteit

Doorlopende themalijn wereldburgerschap

Museumlessen Wereldburgerschap voor de hele school

Kinderen treden tijdens de museumlessen in de doorlopende leerlijn mensen en culturen met een open blik tegemoet.

Over de themalijn

Met de themalijn Wereldburgerschap bieden we basisscholen concrete handvatten om hun burgerschapsonderwijs vorm te geven voor groep 1 t/m 8. Tijdens de museumlessen in de doorlopende leerlijn treden kinderen mensen en culturen met een open blik tegemoet. Leren ze verbanden te zien tussen hier en daar, nu en vroeger. Door naar de verschillen tussen mensen en culturen te kijken, leren kinderen juist ook de overeenkomsten te zien. Niet alleen vanuit het eigen (t)huis, buurt, stad of land, maar wereldwijd.

Binnen museumlessen in de leerlijn doorloopt het kind 4 fases: van IK naar WIJ, van JULLIE naar ONS. Tijdens 8 creatieve onderzoeksprogramma’s komen thema’s aan bod als verzamelen, feest, wonen en reizen. Naarmate de leerlingen ouder worden, ontdekken ze dat ze steeds meer in verbinding staan met de ander. Kinderen leren hoe mensen wereldwijd leven en hun identiteit vormgeven. Door het stimuleren van empathie leren kinderen al vanaf jonge leeftijd bij te dragen aan een betere wereld.

Lessen

De leerlijn is opgebouwd in de volgende lessen:

Leerjaar Onderwijsprogramma Fase Thema
Groep 1 Hokjesgeest IK Sorteren & verzamelen
Groep 2 De beest uithangen   Ik & dieren
Groep 3 Thuis is mijn huis WIJ Plek & plaats
Groep 4 444   Feest & vieren
Groep 5 Verborgen bericht JULLIE Patronen & ordenen
Groep 6 Maskers   Kracht & rituelen
Groep 7 Reis je rijk ONS Reizen & diversiteit
Groep 8 Krijg de kleren!   Individuele zelfexpressie & groepsvorming

Klik op het onderwijsprogramma voor meer informatie.