Crafts
15 juli 2023

Crafts Academy | Borduren

Het is niet meer mogelijk om je hiervoor aan te melden.

Crafts Academy is het nieuwe talentenprogramma van Crafts Council Nederland.

Het is voor jonge, ambitieuze makers tussen de 16 en 25 jaar. Crafts Academy biedt de kans om technieken te leren die niet in het reguliere onderwijs gegeven worden. De docenten zijn experts in hun vak en behoren tot de top van Nederland. Van hen leer je alle aspecten van het ontwerpend maken: techniek, vaardigheid, ontwerpen, cultureel erfgoed en innovatie.

Techniek: Borduren

• Waar: Wereldmuseum in Rotterdam
  • Wanneer: 17 juni, 24 juni, 1 juli, 8 juli en 15 juli
  • Docenten: Martine van ’t Hul en Desiree Hammen

Borduren is het maken van versieringen met naald en garen op textiel. De techniek bestaat al meer dan 3000 jaar en komt overal op de wereld voor. Veel landen en volkeren borduren eigen, herkenbare motieven en figuren. Soms geometrisch, soms met dier- en mensfiguren. Met borduren kan je prachtige ontwerpen maken door het gebruik van verschillende kleuren, materialen en steken. Bijzonder aan borduren is dat de techniek door de eeuwen heen nauwelijks is veranderd. Basissteken zoals de kruissteek, rijgsteek en stiksteek worden nu nog steeds gebruikt. Vanuit deze basissteken zijn allerlei andere steken ontwikkeld.

Klik hier voor meer informatie over de cursus Borduren.

Desiree Hammen