Gesprekkenreeks

Een toekomst waarin racisme geen plaats heeft

Een reeks gesprekken over ras, racisme en anti-racisme in/en het museum

Wij hebben ons uitgesproken tegen racisme en discriminatie en zijn ons daarbij zeer bewust van onze eigen geschiedenis als een koloniale instelling die werd opgericht als onderdeel van een systeem van structurele ongelijkheid, uitbuiting en racisme. Wat voor rol kan het museum spelen in het maatschappelijk discours/gesprek rondom deze thema’s?

In de reeks ‘Een toekomst waarin racisme geen plaats heeft’ willen we graag samen met academici, kunstenaars, activisten en cultuurmakers in gesprek over racisme en welke rol wij als musea in de strijd tegen racisme kunnen spelen. Wij ontmoeten je graag digitaal tijdens Seminars om met elkaar te praten om stappen te zetten naar een antiracistische toekomst.  Wij willen graag in gesprek om samen toe te werken naar een beter museum voor een betere wereld.

Race Science, Physical Anthropology & the Ethnographic Museum
Online Event - 21 januari

Race Science, Physical Anthropology & the Ethnographic Museum

TM-60003754_0
19 november

Curating and collecting antiracism

rcmc EVENT
17 augustus

RAS, RACISME, ANTIRACISME- WAT KUNNEN EN ZOUDEN MUSEA MOETEN DOEN?

Link
A Hindustani dancer in women’s dress, Suriname, photo by J. Dzn. Blaauboer, 1952. TM-10019258
30 september

RAS, RACISME, ANTIRACISME- WAT KUNNEN EN ZOUDEN MUSEA MOETEN DOEN? (deel 2)